onsdag 23. mars 2011

God morgen-rundstykker

I skrivende stund ligger babyen og pludrer på matta si mens frokosten vår står og steker. Jeg har laget kognitive rundstykker etter oppskrift fra min tidligere pedlærer. Navnet har de fra metoden vi lærte oppskriften på
Den kan jeg skrive om senere. Jeg liker å kalle dem god morgen rundstykker! For man er nødt til å få en god morgen med så rask og god gjærbakst. I dag skriver jeg om dem for å fortelle hvor genial oppskriften er! Man lager nemlig deigen/røra før man legger seg om kvelden og om morgenen klæsjer man den ut i små deler med en skje og slenger i ovnen. Til sammen bruker du Max 20 minutter - inkludert steking!

Jeg blandet sammen røra uten søl i stua i går mens jeg så en episode big bang theory, tok bare alle ingrediensene med meg på et brett!










Så, for å lage, gjør følgende:
Ta 5dl lunkent vann
1/2 pakke fersk gjær
4 never havregryn
2 ss honning
2 ss olje
2 ts salt
En neve eller to med solsikkekjærner hvis du har
Og til slutt mel. Når det gjelder mel er du fri til å blande den typen mel du ønsker. Men lager du dem grove er det viktig å passe på at du har nok hvetemel så de ikke smuldrer opp.
Deigen skal være seig, bare litt tykkere enn kakerøre.

La deigen stå i kjøleskapet natten over










Det første du gjør om morgenen er å skru på ovnen ca. 225c•









Så tar du en skje og fordeler deigen på en plate eller i silikonformer.









Dryss solsikkekjerner eller andre frø på toppen









Stek i ca ti minutter til de er gyldne på toppen og lager en hul lyd når du banker på undersiden.









Vel bekomme! Og god morgen!

• Lotte on the go


3 kommentarer:

Charlotte sa...

nå fikk jeg lyst på rundstykker! men sammenligninga di med kakerøre gjorde at jeg fikk lyst på det også..

MK sa...

Sånne "la-deigen-stå-over-natta-rundstykker" er fantastisk. I overigår våkna jeg til lukten av nybakte rundstykker, komponert av pappa. Matpakka den dagen var god.

mona ø. myhre sa...

Digger disse rundstykkene, Charlotte! Har blitt en ny favoritt her i huset.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...