torsdag 26. november 2009

Adventstid

Det nærmer seg advent og jeg merker at jeg allerede har begynt å snike inn noen få juleelementer i heimen til fryd for hjertet. I år har jeg hatt en travel høst og jeg har ikke sittet og ventet på at desember skulle komme akkurat. Men nå er den rett rundt hjørnet, og jeg merker at jeg er klar til å motta med jubel!


Sist helg hadde vi vidunderlig besøk fra mange kanter av landet. En av gjestene var svigermor som hadde laget adventskalender som "takk for helgen". Jeg gleder meg til å henge den opp på den tomme veggen vår i stua. Den kommer nok opp etter helgevasken i morgen.

Mandarinene ble innkjøpt i går.. og hva er vel finere enn en kurv med mandariner eller appelsiner? Jeg elsker lukten som sprer seg i hele rommet og den deilige, syrlige smaken som fyller munnen så friskt og godt. Og bare på denne tiden av året.





I helgen skal jeg lage adventsstake og henge opp julestjerne i vinduet. Og på lørdag skal Martin og jeg på Sissel & Odd sin julekonsert i Oslo spektrum med et vennerpar. Det blir fantastisk! Og for en velkomst til advent!
Vi har en lanterne på terassen som jeg pleier å tenne når det blir mørkt ute. Jeg elsker å gå ut og tenne den når det er krystallklare kvelder som i kveld. Når naturen har gått i dvale. Luktene er frossne og det eneste nesen griper tak i er røyk fra pipene til menneskene nedover i lia som fyrer. Himmelen er dyp og blå med stjerner på. Overgangen fra stjernene til bylysene er ikke stor, men likevel tydelig. bylysene vinner kampen om oppmerksomheten her oppe. Men månen stråler sin glans ned på meg når jeg tenner lyset. Det er vakkert.
Velsignet være julen som snart banker på. Og hjertelig velkommen!

3 kommentarer:

Kristine sa...

Du skriver fine ting Charlotte! Godt aa hoere at du har det bra!! Jeg legger deg til paa blogglista mi, for det er saa koselig aa lese bloggen din :)
Klem fra Kristine, som fortsatt har det veldig bra i Colombia, og er klar for at julen skal starte her ogsaa (noe den vel egentlig gjorde i midten av oktober...hehe)

Åshild - prydeligbloggen sa...

For en søt blogg! Fant den via via, og er bare inne og kikker :) Ja til julepynt! God jul.

Charlotte sa...

åh, jul med veland-hoven er på lista mi over ting jeg gleder meg ekstra til her i livet!! Vi kom akkurat hjem fra thanksgiving ferie i appelsinland. Matskapet vårt inneholder ikke mindre enn 3 sekker med appelsiner, mandariner, sitroner og en annen sitrusfrukt vi ikke har i Norge (og jeg ikke husker navnet på). Velkommen jul!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...