mandag 25. januar 2010

Lys blå stemning på kjøkkenet
































Morgenen starter tidlig oppi Hoven.
Oppi Hoven - uttryket som blir brukt hver gang svigerfar eller en av de 11 søsknene beskriver barndomshjemmet sitt i Kjelstadmarka i Nord-Trøndelag. Jeg synes det er fint at etternavnet mitt har tilhørighet til et sted. Et sted der alle vi mange i den store slekte kjenner tilhørighet. Lange slektsbånd spekket av kjærlighet som trekkes tilbake til Bestemor og Bestefar Hoven.
Og til tross for at jeg er giftet inn, kjenner jeg båndet selv.

Jeg føler at det passer litt her i Oslo også. Oppi Hoven. Man kommer jammen ikke særlig høyere opp enn til Hoven på Tonsenhagen her i Tigerstaden.

Og oppi Hoven der starter dagen tidlig. Før fuglene kvitrer, og før solen gryr. Ja her er det faktisk vi som vekker fuglen, så vi kan spise frokost sammen alle tre.
Våknopplampa lager sommerlys og god-morgenstemning allerede før øynene åpnes
Martin dekker bordet.
Jeg lager kaffe.
Hektor kvitrer.
Vi kvitrer ikke så mye.
Men stille frokost i sekstiden er en velsignet god start på dagen.

3 kommentarer:

Charlotte sa...

Åhh....gleder meg til å komme på frokost oppi Veland-Hoven!! Jeg kommer antageligvis til å kvittre mest! Frokost i sekstiden har vœrt målet mitt i en måned nå. Kan forsåvidt få det til, men det er ikke like stas da jeg som regel legger meg "for natten" i 8 tiden..

Charlotte sa...

fantastisk lampe forresten! Hjemmesnekkra?

Charlotte sa...

Jeg gleeeder meg til du er her på frokost også! Eller Frunsj som jeg liker best, og som jeg har døpt om til norsk. :) Lampa er hjemmesnekra og vi elsker den! Kom på frokost!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...